NPOZP: Uchwała XIII Forum Psychiatrii Środowiskowej w Krakowie
Data publikacji: 2015-06-21
Wiadomość z kategorii: Sekcja Psychiatrii Środowiskowej i Rehabilitacji
Kraków, 11. czerwca 2015
Uchwała XIII Forum Psychiatrii Środowiskowej w Krakowie
Oczekujemy, aby w latach 2016 – 2020 Narodowy Program Ochrony Zdrowia Psychicznego (NPOZP) był realizowany w formie:
- zapisanej w przepisach rangi ustawowej - tak jak dotąd w Ustawie o ochronie zdrowia psychicznego znowelizowanej dnia 23 lipca 2008),
- wraz z czytelną strategią wdrożenia środowiskowego modelu lecznictwa psychiatrycznego,
- realnym mechanizmem finansowania (zapewniającym stopniowe zwiększanie udziału finansowania świadczeń w rodzaju opieka psychiatryczna i leczenie uzależnień, docelowo do poziomu porównywalnego co najmniej ze średnim w krajach europejskich - ponad 5,5% ogółu świadczeń ),
- przepisami wykonawczymi zapewniającymi koordynację międzyresortową,
- wykorzystaniem środków z Unii Europejskiej przeznaczonych na deinstytucjonalizację opieki psychiatrycznej i oparcia społecznego dla osób chorujących psychicznie, z których przeznaczenia Minister Zdrowia pochopnie zrezygnował.
Projekt nowej Ustawy o zdrowiu publicznym gubi ideę, strategię systemowej zmiany systemu ochrony zdrowia psychicznego i rangę NPOZP, które zostały zapisane w Ustawie o ochronie zdrowia psychicznego, znowelizowanej dnia 23 lipca 2008 roku. W szczególności gubi strategię niezbędnej zmiany, modernizacji lecznictwa psychiatrycznego zgodnie z modelem środowiskowym. Wdrożenia tego modelu w Polsce nie wolno już dłużej opóźniać, ponieważ przynosi to populacji rosnące straty zdrowotne, a finansom publicznym zbędne koszty.
Publiczny wymiar ochrony zdrowia psychicznego nie pozwala na ograniczanie NPOZP do realizacji zadań z zakresu „zdrowia psychicznego” jako celu operacyjnego Narodowego Programu Zdrowia. Zachodzi np. ryzyko, że niekonsekwentne wprowadzenie centrów zdrowia psychicznego jak nowego rodzaju świadczeń gwarantowanych, będzie petryfikować azylową rolę i pozycję wielkich jednospecjalistycznych szpitali psychiatrycznych zamiast tworzyć warunki rozwoju oddziałów psychiatrycznych w szpitalach ogólnych, jako stacjonarnej części kompleksowej oferty realizowanej przez środowiskowe centra, co chroniłoby system przez nadmiarem zbędnej hospitalizacji całodobowej.
Żądamy racjonalnej wyceny finansowania oddziałów psychiatrycznych przy szpitalach ogólnych (niedoszacowanie ich kosztów sięga obecnie ponad 30%), które realizują środowiskowy kierunek przekształceń opieki psychiatrycznej,
Aby zapewnić realizacje NPOZP oczekujemy aktywnych działań statutowych ze strony Porozumienia na rzecz NPOZP i wszystkich postępowych środowisk, stowarzyszeń, instytucji i autorytetów w całym kraju.
Podstawy prawne:
NPOZP wynika z zapisu art. 2 ust. 6 Ustawy o ochronie zdrowia psychicznego z 1994 r. NPOZP wszedł w życie mocą nowelizacji tej ustawy z dnia 23 lipca 2008 roku
Dokumentem wprowadzającym NPOZP jest rozporządzenie Rady Ministrów z grudnia 2010. W realizacji zadań, każde województwo i powiat opracowują własne programy ochrony zdrowia psychicznego.
Z upoważnienia FORUM
Andrzej Cechnicki
Przewodniczący POROZUMIENIA na rzecz realizacji NPOZP