POROZUMIENIE na rzecz realizacji NPOZP
Data publikacji: 2014-05-11
Wiadomość z kategorii: Komunikaty zarządu
Kryzysy psychiczne dotykają coraz większej liczby ludzi. Wywołują trudności w funkcjonowaniu rodzinnym i zawodowym, stoją za pogorszeniem przebiegu chorób somatycznych. Narodowy Program Ochrony Zdrowia Psychicznego miał poprawić dostęp do opieki psychiatrycznej. Tak jednak się nie stało. Organizacja systemu opieki zdrowotnej w Polsce prowadzi do marginalizacji problemów związanych ze zdrowiem psychicznym.
Sprawdź na jaką pomoc możesz obecnie liczyć. Zapoznaj się z naszym poniższym raportem.
Ta akcja ma zwrócić uwagę na to, że bez leczenia psyche, poprawa dostępu do usług kardiologicznych czy onkologicznych będzie o wiele mniej efektywna. Kryzys psychiczny może dotknąć każdego człowieka, także Ciebie i Twoich bliskich.
Zaczyna się największa Akcja Obywatelska - POROZUMIENIE na rzecz realizacji NPOZP na Twiterze mieści się tylko 150 znaków do naszych Europosłów - pytajcie jak niżej! Od odpowiedzi zależy na kogo będziemy głosować w najbliższych i kolejnych wyborach! Pytajcie polityków również na FB - jak zamierzają przyczynić się do realizacji NIE-realizowanego (nadal!!!) Narodowego Programu Ochrony Zdrowia Psychicznego???!!
Czy ma Pani w programie zachęcanie Rządu do realizacji Narodowego Programu
Ochrony Zdrowia Psychicznego na wzór UE?
https://www.facebook.com/PorozumienieNPOZP
Informacja nt. zadań NPOZP realizowanych przez urzędy centralne w latach 2011- 2012
na podstawie opracowanych przez Ministerstwo Zdrowia „Informacji o realizacji działań wynikających z Narodowego Programu Ochrony Zdrowia Psychicznego w 2011 roku” oraz „Informacji … w 2012 roku”
Trzy główne cele NPOZP:
1: promocja zdrowia psychicznego i zapobieganie zaburzeniom psychicznym
2: zapewnienie osobom z zaburzeniami psychicznymi wielostronnej i powszechnie dostępnej opieki zdrowotnej oraz innych form opieki i pomocy niezbędnych do życia w środowisku rodzinnym i społecznym
3: rozwój badań naukowych i systemu informacji z zakresu zdrowia psychicznego
zostały w harmonogramie - stanowiącym załącznik do Programu – rozpisane na konkretne zadania (zakres, terminy realizacji, wskaźniki monitorujące), w różnej liczbie adresowane ośmiu podmiotom centralnym, tj., 7 ministerstwom i NFZ.
W latach 2011-2012 miały one do wykonania łącznie 100 zadań, których realizacja przedstawiała się następująco:
|
Zadania |
realizacja |
% |
||
Resorty i urzędy |
ogółem |
w pełni |
w części |
wcale |
wcale/ ogółem |
Minister Zdrowia |
31 |
3 |
- |
28 |
90,3 |
Minister Edukacji Narodowej |
9 |
5 |
- |
4 |
44,4 |
Minister Pracy i Polityki Społecznej |
10 |
4 |
2 |
4 |
40,0 |
Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego |
4 |
1 |
2 |
1 |
25,0 |
Minister Sprawiedliwości |
17 |
10 |
5 |
2 |
11,8 |
Minister Spraw Wewnętrznych |
15 |
12 |
1 |
2 |
13,3 |
Minister Obrony Narodowej |
11 |
8 |
- |
3 |
27,3 |
Narodowy Fundusz Zdrowia |
3 |
- |
2 |
1 |
33,3 |
Urzędy centralne ogółem |
100 |
43 |
12 |
45 |
45,0 |
Zadania z celu 1 |
67 |
39 |
9 |
19 |
28,4 |
Zadania z celu 2 |
25 |
4 |
3 |
18 |
72,0 |
Zadania z celu 3 |
8 |
- |
- |
8 |
100,0 |
Większość zadań w omawianym okresie wiązała się z realizacją 1 celu głównego, a dla takich resortów jak MEN i MNiSzW – było to zadanie jedyne.
Resortem w największym stopniu niewywiązującym się z zadań jest Ministerstwo Zdrowia – które zgodnie rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 28 grudnia 2010 r. w sprawie Narodowego Programu Ochrony Zdrowia Psychicznego (Dz. U. z 2011 r. Nr 24, poz. 128) § 5. 1. … kieruje realizacją Programu i koordynuje wykonanie zadań, o których mowa w § 3 ust. 2.(tj. zgodnie z harmonogramem stanowiący załącznik nr 1 do rozporządzenia). Za szczególnie niekorzystne należy uznać niewywiązanie się z zadania (2.4.1.) tj.: stworzenia struktury koordynującej realizację Programu na szczeblu centralnym oraz pozostałych 10 zadań z obszaru celu głównego 2 – wyznaczających kierunek przemian w systemie opieki psychiatrycznej. Sytuacja taka stawia pod znakiem zapytania szanse na upowszechnienie środowiskowego modelu psychiatrycznej opieki zdrowotnej w okresie realizacji Programu.
Stosunkowo nieźle wywiązały się takie resorty jak Ministerstwo Sprawiedliwości, Ministerstwo Spraw Wewnętrznych oraz Obrony Narodowej, wykorzystujące wcześniejsze regulacje i programy z zbieżne z zadaniami z obszaru zdrowia psychicznego.
Zadania niezrealizowane przez poszczególnych adresatów
(w nawiasach – oznaczenie zadań w harmonogramie NPOZP ):
1. MINISTER ZDROWIA
W latach 2011–2012 Ministerstwo Zdrowia z ogólnej liczby 31 zadań, (z celu 1 – 15 zadań; z celu 2 – 11 zadań; z celu 3 – 5 zadań) w pełni zrealizowało jedynie 3 zadania, przy 28 niezrealizowanych.
Poniżej – niezrealizowane zadania według celów głównych:
Cel główny 1: promocja zdrowia psychicznego i zapobieganie zaburzeniom psychicznym
Ministerstwo Zdrowia nie wykonało 12 spośród 15 zadań ujętych celu 1.
Nie opracowano i nie wdrożono żadnego z programów opisanych w 10 zadaniach i dotyczących:
1. promocji zdrowia psychicznego w dziedzinie ochrony zdrowia … (1.1.2.;1.1.3.);
2. wczesnej diagnostyki i interwencji w zaburzeniach rozwoju u dzieci w wieku przedszkolnym, (1.2.1.;1.2.2.);
3. zapobiegania samobójstwom, (1.2.3.;1.2.4.);
4. zapobiegania depresji (1.2.5.;1.2.6.);
5. szkolenia przed i podyplomowego dla pracowników ochrony zdrowia w zakresie wczesnego rozpoznawania zaburzeń psychicznych, (1.2.7.;1.2.8).
Ministerstwo Zdrowia, nie opracowując przez dwa lata programów z zakresu zapobiegania: samobójstwom i depresji oraz z programu wczesnej diagnostyki i interwencji w zaburzeniach rozwoju u dzieci w wieku przedszkolnym, nie wywiązało się z zapowiadanego przekazania ich jednostkom samorządu terytorialnego, jako przykładu dobrych praktyk oraz gotowe narzędzie działań prewencyjnych na szczeblu lokalnym i regionalnym.
Kolejne 2 zadaniami niewykonane to:
1. przygotowanie i wdrożenie projektu monitorowania przestrzegania praw osobowych i obywatelskich osób z problemami zdrowia psychicznego, w tym pacjentów placówek psychiatrycznych (1.3.2.);
2. wprowadzenie do obowiązującego ustawodawstwa zmian w celu przeciwdziałania nietolerancji, dyskryminacji i wykluczeniu w dostępie do leczenia (1.3.4.).
Cel główny 2: zapewnienie osobom z zaburzeniami psychicznymi wielostronnej i powszechnie dostępnej opieki zdrowotnej oraz innych form opieki i pomocy niezbędnych do życia w środowisku rodzinnym i społecznym
Ministerstwo Zdrowia nie zrealizowało żadnego z 11 zadań w ramach tego celu
- oznacza to że przez 2 lata nie podjęto żadnych działań sprzyjających zreformowaniu opieki psychiatrycznej zgodnie z kierunkiem wyznaczonym przez ustawę o ochronie zdrowia psychicznego i NPOZP
Nie zrealizowano żadnego z 10 zadań celu szczegółowego: 2.1. upowszechnienie środowiskowego modelu psychiatrycznej opieki zdrowotnej tj:
- opracowanie i realizacja programu zdrowotnego w celu stymulowania restrukturyzacji bazy stacjonarnego lecznictwa psychiatrycznego, …. (2.1.1.; 2.1.2)
- przygotowanie i realizacja pilotażowego programu wdrożenia środowiskowego modelu opieki psychiatrycznej … (2.1.3.; 2.1.4.)
- monitorowanie procesu zwiększenia dostępności i zmniejszenie nierówności w dostępie do zróżnicowanych form opieki zdrowotnej – zgodnie z zalecanym poziomem wskaźników zawartych w załączniku nr 2 do rozporządzenia (2.1.5.)
- opracowanie standardów postępowania oraz procedur medycznych w zakresie ochrony zdrowia psychicznego, z uwzględnieniem potrzeb środowiskowego modelu psychiatrycznej opieki zdrowotnej (2.1.6.)
- ustalenie listy zawodów niezbędnych do realizacji środowiskowego modelu psychiatrycznej opieki zdrowotnej oraz opracowanie programu ich szkolenia na poziomie przeddyplomowym i podyplomowym (2.1.7.)
- wdrożenie szkolenia kadr o zróżnicowanych kompetencjach, niezbędnych do realizacji środowiskowego modelu psychiatrycznej opieki zdrowotnej – na poziomie przeddyplomowym i podyplomowym z uwzględnieniem wskaźników zawartych w załączniku nr 2 do rozp. (2.1.8.)
- określenie zadań podstawowej opieki zdrowotnej w realizacji środowiskowego modelu psychiatrycznej opieki zdrowotnej (2.1.9.)
- wprowadzenie do szkolenia przeddyplomowego lekarzy oraz do szkolenia specjalizacyjnego lekarzy rodzinnych zadań podstawowej opieki zdrowotnej w realizacji środowiskowego modelu psychiatrycznej opieki zdrowotnej (2.1.1.)
Nie zrealizowano także 1 zadania z celu szczegółowego 2.4: stworzenia struktury koordynującej realizację Programu na szczeblu centralnym (2.4.1.)
Niewywiązanie się przez Ministerstwo z tego zadania, którego termin realizacji minął w czerwcu 2011 r., w dużym stopniu rzutuje na żałosny obraz całości.
Cel główny 3: rozwój badań naukowych i systemu informacji z zakresu zdrowia psychicznego
Ministerstwo Zdrowia nie wykonało żadnego spośród 5 zadań ujętych w tym celu:
1. wspieranie i prowadzenie badań naukowych dotyczących rozpowszechnienia i uwarunkowań zaburzeń psychicznych w wybranych populacjach (3.1.1.)
2. opracowanie programu okresowych, reprezentatywnych badań stanu zdrowia psychicznego populacji ogólnej (3.1.2.)
3. realizacja programu okresowych badań stanu zdrowia psychicznego populacji ogólne (3.1.3.)
4. opracowanie i wdrożenie zintegrowanego systemu elektronicznego zbierania danych z placówek psychiatrycznej opieki zdrowotnej (3.3.1.)
5. wdrożenie programu badawczego oceniającego skuteczność realizacji Programu (3.4.1.)
2. MINISTER EDUKACJI NARODOWEJ
Ministerstwo Edukacji Narodowej powinno zrealizować w latach 2011-2012 9 zadań – wszystkie ujęte w celu 1: promocja zdrowia psychicznego i zapobieganie zaburzeniom psychicznym.
W roku 2011 MEN nie zrealizowało 8 z 9 zadań (jedyne zadanie wykonane – to ustalenie priorytetów). W roku 2012, liczba zadań niezrealizowanych zmalała do 4 następujących:
1. opracowanie i realizacja programu zapobiegania samobójstwom wśród dzieci i młodzieży (1.2.1.; 1.2.2.)
2. organizowanie we współpracy z ministrem właściwym do spraw zdrowia kampanii informacyjnych i społecznych motywujących środowisko szkolne i pozaszkolne do integracji społecznej osób z zaburzeniami psychicznymi (1.3.1.)
3. opracowanie programu poradnictwa i pomocy w stanach kryzysu psychicznego w jednostkach działających w systemie oświaty (1.4.1.)
3. MINISTER PRACY I POLITYKI SPOŁECZNEJ
W latach 2011-2012 MPiPS powinno zrealizować 10 zadań, (z celu 1 – 4 zadania i z celu 2 – 6 zadań)
W roku 2011 Ministerstwo nie zrealizowało 7 z 9 zadań, ale po roku 2012 liczba niezrealizowanych zadań zmalała do 4 następujących:
1. ustalenie priorytetów promocji zdrowia psychicznego w dziedzinie polityki społecznej i w środowisku pracy (1.1.1.);
2. przegląd obowiązujących regulacji prawnych pod kątem przeciwdziałania nietolerancji, dyskryminacji i wykluczeniu społecznemu w środowisku pracy (1.3.1.);
3. przegląd regulacji prawnych dotyczących pomocy i oparcia społecznego dla osób z zaburzeniami psychicznymi pod kątem ułatwienia współpracy ze środowiskowo zorientowaną psychiatryczną opieką zdrowotną (2.2.1.);
4. przegląd regulacji prawnych i wprowadzenie rozwiązań koniecznych do rozwoju zróżnicowanych form wspieranego zatrudnienia i przedsiębiorczości społecznej dostosowanych do potrzeb osób z zaburzeniami psychicznymi (2.3.1.).
Minister Pracy I Polityki Społecznej – jako jedyny resort – nie wywiązało się z pierwszego zadania (1.1.1.) tj.: ustalenia priorytetów promocji zdrowia psychicznego.
Za częściowo zrealizowane można uznać 2 zadania dotyczące.:
opracowanie i realizacja programów promocji zdrowia psychicznego w dziedzinie polityki społecznej i w środowisku pracy (m.in. regulacje prawne sprzyjające promocji zdrowia psychicznego, monitorowanie czynników stwarzających ryzyko wystąpienia problemów zdrowia psychicznego w miejscu pracy — np. mobbing) (1.1.2. 1.1.3.)
Uzasadnienie MPiPS: „…przepisy Kodeksu pracy i aktów wykonawczych, zobowiązujących pracodawcę do ochrony zdrowia i życia pracowników (w tym również psychicznego) oraz inne programy są częściowo zbieżnymi z zakresem ww. zadań.
Powyższe uzasadnienie jest nieprzekonujące: Zbieżność różnych regulacji z zagadnieniami promocji zdrowia psychicznego nie wyklucza celowości opracowanie i realizacji odrębnych programów promocji zdrowia psychicznego w dziedzinie polityki społecznej i w środowisku pracy.
4. MINISTER NAUKI I SZKOLNICTWA WYŻSZEGO
Ministerstwo Nauki Szkolnictwa Wyższego powinno zrealizować w latach 2011-2012 4 zadania – wszystkie ujęte w celu 1: promocja zdrowia psychicznego i zapobieganie zaburzeniom psychicznym.
Ministerstwo całkowicie nie zrealizowało 1 zadania, tj.: opracowania programów promocji zdrowia psychicznego w szkolnictwie wyższym i instytucjach nauki (np. kampanii informacyjnych i edukacyjnych) (1.1.2.), objaśniając to ustawową autonomią uczelni, ograniczając swoją rolę do monitorowania realizacji priorytetów
Za częściowo zrealizowane można uznać 2 kolejne zadania;
1. realizacja programów promocji zdrowia psychicznego w szkolnictwie wyższym i instytucjach nauki (np. kampanii informacyjnych i edukacyjnych) (1.1.3.)
2. uwzględnienie ochrony zdrowia psychicznego w priorytetach Krajowego Programu Badań (3.2.1.)
ad 1 nieobligatoryjne działania różnych uczelni
ad 2. Uzasadnienie MNiSzW: Krajowy Program Badań, przygotowany przez MNiSzW, uchwalony 16 sierpnia 2012 r. uwzględnia wśród swoich priorytetów ochronę zdrowia psychicznego. Jednakże przyjęty dokument nie uwzględnia wyznaczonych priorytetów promocji zdrowia psychicznego w szkolnictwie wyższym i instytucjach nauki.
5. MINISTER SPRAWIEDLIWOŚCI
Ministerstwo Sprawiedliwości z 17 zadań (z celu 1 – 15; z celu 2 – 1; z celu 3 – 1) ujętych w NPOZP w pełni zrealizowało 10 zadań, częściowo – 5 zadań, nie zrealizowało – 2 zadań.
Realizację niektórych zadań ułatwiał fakt dysponowania programami i instrukcjami powstałymi przed terminem wyznaczonym przez harmonogram Narodowego Programu Ochrony Zdrowia Psychicznego. Dotyczy to m.in. programów promocji zdrowia psychicznego w instytucjach wymiaru sprawiedliwości oraz programów zapobiegania depresji i samobójstwom w populacji osób pozbawionych wolności, który został opracowany w formie Instrukcji Nr 16/10 Dyrektora Generalnego Służby Więziennej z dnia 13 sierpnia 2010 r.
Niezrealizowane 2 zadania dotyczą celu 2 i celu 3:
1. zapewnienia osobom przebywającym w instytucjach wymiaru sprawiedliwości pełnego dostępu do opieki psychiatrycznej i wsparcia psychologicznego, w szczególności w ośrodkach dla młodocianych (2.1.1.);
2. przeprowadzenia badań populacji osób przebywających w zakładach karnych, służących ocenie ich potrzeb z zakresu ochrony zdrowia psychicznego i skuteczności działań podejmowanych w ramach Programu (3.1.1.)
Następujące 5 zadań zostało z różnych powodów częściowo zrealizowane:
1. przegląd obowiązującego ustawodawstwa pod kątem przeciwdziałania nietolerancji, dyskryminacji i wykluczeniu (1.3.1.);
2. realizacja programu szkoleń dla funkcjonariuszy i pracowników Służby Więziennej, ułatwiających zrozumienie zachowań osób z zaburzeniami psychicznymi oraz przeciwdziałających postawom nietolerancji, dyskryminacji i wykluczeniu (1.3.4.);
3. szkolenie personelu fachowego w zakresie pomocy dla ofiar przemocy i pomocy w stanach kryzysu psychicznego po wystąpieniu zdarzeń stanowiących źródło silnego stresu (1.4.2.);
4. realizacja programu pomocy dla ofiar przemocy i pomocy w stanach kryzysu psychicznego po wystąpieniu zdarzeń stanowiących źródło silnego stresu (1.4.3.);
5. realizacja programu psychoprofilaktycznego dla funkcjonariuszy i pracowników Służby Więziennej (1.4.5.).
ad.1 – Ministerstwo nie przedstawiło wyników przeglądu regulacji prawnych dot. ustawy o Służbie Więziennej i aktów wykonawczych, nie wskazało również propozycji zmian przepisów ustawy ani konsekwencji wprowadzenia zmian w/w akcie prawnym. Przegląd wykonał jedynie Zespół Służby Medycyny Pracy i BHP;
ad.2 – Założeniem programu było objecie szkoleniami wszystkich funkcjonariuszy i pracowników Służby Więziennej, jednakże - z powodu braku wystarczających środków finansowych - realizacja szkoleń nie została zakończona.
ad.3 – Realizacja w postaci uruchomienia szkoleń wynikających z NPOZP, uwarunkowana jest wysokością dostępnych środków finansowych.;
ad.4 – W 2011 r. MS określiło zakres treści broszur edukacyjnych: Przemoc w miejscu pracy, Gry społeczne i inne teorie wspierające i pomocne w stanach kryzysu psychicznego i nie tylko..., Społeczne warunki pracy, Osłabianie stresu dietą. Ze względu na brak środków finansowych realizacja zadań nie została zakończona.
ad.5 – Realizacja programu, od lipca 2011 r. Adresatami - wszyscy funkcjonariusze i pracownicy SW. Realizatorzy - Zespół Służby Medycyny Pracy i BHP. Ze względu na brak środków finansowych, realizacja nie została zakończona;
Powyższe objaśnienia przytoczono z „Informacji …” za 2011 r.; w „Informacji …” za 2012 – brak danych
6. MINISTER SPRAW WEWNĘTRZNYCH
Ministerstwo Spraw Wewnętrznych z 15 zadań ujętych w NPOZP ( w celu 1 – 12; w celu 2 – 2; w celu 3 – 1) w pełni zrealizowało 12 zadań, częściowo – 1 zadanie, nie zrealizowało – 2 zadań.
Podobnie jak w Ministerstwie Sprawiedliwości, także w MSW realizację niektórych zadań ułatwiały programy powstałe przed terminem wyznaczonym przez harmonogram NPOZP, np.: z Zarządzenia nr 428 Komendanta Głównego Policji, z dnia 17 kwietnia 2009 r. w sprawie niektórych form i metod wykonywania niektórych Służbowych zadań przez psychologów pełniących Służbę lub zatrudnionych w jednostkach organizacyjnych Policji (Dz. Urz. KGP Nr 6., poz.30) wynikały zadania psychologów policyjnych skoncentrowane wokół profilaktyki stresu, suicydalnej oraz alkoholowej. W ramach działań prowadzono wykłady oraz warsztaty.
Nie zrealizowano (bez podania przyczyn) 2 następujących zadań:
1. realizacja programu dostosowania działalności psychiatrycznych placówek resortowych do zaleceń środowiskowego modelu opieki psychiatrycznej (2.1.2.);
2. podjęcie badań populacji pracowników i funkcjonariuszy służb mundurowych i ratowniczych, służących ocenie ich potrzeb z zakresu ochrony zdrowia psychicznego i skuteczności działań podejmowanych w ramach Programu (3.1.1.).
Częściowo zrealizowano 1 zadanie:
1. opracowanie programu dostosowania działalności psychiatrycznych placówek resortowych do zaleceń środowiskowego modelu opieki psychiatrycznej (2.1.1.)
uzasadnienie MSW: w 2011 r. w ramach zadania, zinwentaryzowano zasoby podmiotów leczniczych, realizujących świadczenia stacjonarnej, dziennej, ambulatoryjnej i środowiskowej opieki psych; opracowanie programu dostosowania działalności psychiatrycznych placówek resortowych do środowiskowego modelu opieki na bazie ZOZ MSW, z braku środków ze str. MSW na jego finansowanie, nie gwarantuje realizacji, bo środki finansowe na świadczenia z zakresu środowiskowej opieki psychiatrycznej pochodzą z NFZ.
7. MINISTER OBRONY NARODOWEJ
Ministerstwo Obrony Narodowej z 11 zadań ujętych w NPOZP (w celu 1 – 8 zadań; w celu 2 – 2; w celu 3 – 1) w pełni zrealizowało 8 zadań, nie zrealizowało – 3 zadań.
Realizatorami 4 z 8 zadań był Inspektorat Wojskowej Służby Zdrowia i Departament Wychowania i Promocji Obronności; kolejnych 4 – z braku środków – tylko Departament Wychowania i Promocji Obronności.
Niezrealizowane 3 zadania:
1. opracowanie programu dostosowania działalności psychiatrycznych placówek resortowych do zaleceń środowiskowego modelu opieki psychiatrycznej (2.1.1.);
2. realizacja programu dostosowania działalności psychiatrycznych placówek resortowych do zaleceń środowiskowego modelu opieki psychiatrycznej (2.1.2.);
3. podjęcie badań populacji żołnierzy, służących ocenie ich potrzeb z zakresu ochrony zdrowia psychicznego i skuteczności działań podejmowanych w ramach Programu (3.1.1.).
Uzasadnienie MON: Inspektorat Wojskowej Służby Zdrowia i Departament Wychowania i Promocji Obronności – nie zrealizowały powyższych zadań z braku środków finansowych.
8. NARODOWY FUNDUSZ ZDROWIA
Narodowy Fundusz Zdrowia w harmonogramie NPOZP powinien w latach 2011- 2012 zrealizować 3 zadania – wszystkie z celu 2.
NFZ nie zrealizował w pełni żadnego z przypisanych 3 zadań.
Jednego zadania NFZ nie zrealizował wcale:
1. przygotowanie projektu finansowania świadczeń do pilotażowego programu wdrożenia modelu środowiskowej opieki psychiatrycznej w wybranych województwach i powiatach (2.1.3.)
Uzasadnienie NFZ: niewywiązanie się Ministra Zdrowia z realizacji zadania (2.1.3.)
Dwa zadania NFZ zrealizował częściowo:
1. opracowanie i wdrażanie systemu finansowania świadczeń zdrowotnych uwzględniającego specyfikę środowiskowego modelu opieki i promującego jego rozwój (2.1.1.)
2. zwiększanie nakładów na świadczenia zdrowotne z zakresu opieki psychiatrycznej i leczenia uzależnień stosownie do potrzeb i rozwoju świadczeń zdrowotnych (2.1.2.)
ad.1 znaczący wzrost liczby zespołów leczenia środowiskowego należy ocenić pozytywnie, nie jest to działanie systemowe sprzyjające tworzeniu Centrów Zdrowia Psychicznego
ad. 2 wzrost nakładów na świadczenia psychiatryczne nie był wyższy niż na inne rodzaje świadczeń, a w odniesieniu do leczenia szpitalnego i ambulatoryjnej opieki specjalistycznej - niższy.
Opracowanie: Wanda Langiewicz z Zakładu Zdrowia Publicznego Instytutu Psychiatrii i Neurologii
Dokumenty